JAXA a lansat la ora 0306UTC de pe rampa LA-Y2 a centrului de lansari Tanegashima, misiunea ALOS-4.
Sub conul de protectie al lansatorului s-a aflat satelitul ALOS-4, un satelit de tip SAR folosit pentru observatii terestre.
ALOS-4 sau DAICHI-4 sub denumirea domestica este un satelit de tip SAR (Synthetic Aperture Radar) care se foloseste de unde radio din spectrul de frecventa arondat bandei L (1-2 GHz).
Japonia este una din putinele tari care inca folosesc un astfel de sistem SAR. ALOS-3 foloseste sistemul PALSAR-3 (Phased Array L-band Synthetic Aperture Radar-3) care este o varianta imbunatatita a sistemului PALSAR-2 folosit de satelitul ALOS-2. De retinut ca satelitul ALOS-3 a fost pierdut in cadrul zborului inaugural al lansatorului H3 din martie 2023.
Construit de Mitsubishi Electric Corporation satelitul are o banda de observatie de 200 de kilometri, o imbunatatire semnificativa fata de cei 50 de kilometri ai sistemului PALSAR-2. Alaturi de sistemul SAR, satelitul este echipat cu un transponder AIS (Automatic Identification System for ships) de generatie III numit SPAISE3 (Spaced based AIS Experiment – 3) care contine sisteme radio antibruiaj si sisteme terestre de procesare a semnalelor receptionate pentru detectie imbunatatita a navelor chiar si in zonele cu trafic maritim greu. Sistemul a fost dezvoltat impreuna cu NEC Corporation.
Pentru aceasta lansare JAXA a folosit noul lansator H3 in configuratie 22S.
Conform traditiei, numele complet al lansatorului este stabilit in functie de configuratia de lansre a acestuia, astfel:
– H3 (numele clasei lansatorului)
– 2 sau 3 – in functie de numarul de motoare LE-9 prezente pe primul etaj al lansatorului. Aceste motoare au fost dezvoltate de MHI in ideea de a reduce costurile de productie si de a imbunatati performantele lansatorului. Motoarele sunt alimentate cu hidrogen lichid iar oxidantul este oxigen lichid. LE-9 este un motor de tip expander cycle bleed, tehnica constructiva folosita cu succes si in cazul motoarelor LE-5A/B folosite in etajele superioare ale lansatoarelor precedente H-II si H-I.
– 0, 2 sau 4 – numarul de boostere cu combustibil solid suplimentare. Boosterele sunt lpasate simetric in jurul primului etaj.
– S, L sau W – de la Short, Long sau Wide – lungimea conului de protectie al incarcaturii in cazul S sau L (scurt sau lung). Un con de protectie de tip W va avea aceeasi lungime cu conul de protectie L dar va avea un diametru mai mare (5.4 m fata de 5.27m in configuratie standard). Conul de protectie (indiferent de configuratie) este construit de Kawasaki.
© JAXA ALOS-4 Mission Webcast
Aceasta a fost a 125-a misiune orbitala a anului si a 4-a a Japoniei din acest an.
H3 a efectuat a 3-a misiune si a 2-a din acest an. A fost a doua misiune consecutiva incheiata cu succes.