Starlink Group 9-3: a treia misiune ratata pentru Falcon 9

SpaceX lanseaza inca 20 de sateliti Starlink V2 Mini in cadrul misiunii Starlink Group 9-3.

Ridicarea de la sol s-a produs la ora 0235UTC de pe rampa SLC-4E a Vandenberg Space Force Station.

13 din cei 20 de saetliti aflati sub conul de protectie au fost sateliti DTC (Direct-To-Cell).

Altitudine
(km.)
Inclinatie
(grade)
Planuri
orbitale
Sateliti
per plan
Numar total
de sateliti
34053481105.280
34546481105.280
35038481105.280
36096.9301203.600
52553281203.360
53043281203.360
53533281203.360
6041481212144
614115.71818324
FAZA 2 – Grupurile de sateliti Starlink Gen 2

SpaceX a cerut aprobare de la Comisia Federala de Comunicatii (FCC) ca sa lanseze peste 29000 de sateliti din generatia 2. A primit insa aprobare doar pentru 7500 de sateliti. SpaceX a ales sa lanseze satelitii aflati pe planurile orbitale de la 525, 530 si 535 km. altitudine si inclinatii 53, 43 si respectiv 33 de grade.

Starlink v2 au fost ganditi pentru a fi lansati cu lansatorul Starship-Super Heavy insa cum acesta inca nu este gata, inginerii au hotarat sa construiasca o versiune ceva mai mica a satelitilor Starlink v2 pentru a putea fi lansati cu lasatoarele Falcon 9 Block 5. Numele oficial al satelitilor este Starlink v2 Mini.

Starlink v2 Mini

Starlink Group 9-3
© SpaceX

Satelitii Starlink v2 Mini au o greutate de 750 de kilograme (cu 450 de kilograme mai putin decat varianta Starlink v2 full) si dimensiunea de 4,1 x 2,7m. Spre deosebire de varianta actuala a satelitilor Starlink v1.5, noii sateliti dispun de panouri solare care acopera o suprafata de 120 de metri patrati (de patru ori mai mare decat a versiunii 1.5).

Daca presupunem ca satelitii v2 Mini vor fi cel putin la fel de eficienti ca Starlink v1.5 si ca panourile solare au aceeasi eficienta (insa o suprafata de conversie mai mare) atunci calculele indica o crestere a capacitatii de comunicatie cu un factor de 3 sau 4.

Dintre noutatile cheie ale satelitilor Starlink v2 Mini enumeram antenele sinfazate ce suporta o putere de emisie mai mare care impreuna cu folosirea benzii E (60-90 Ghz) pentru comunicatie intre satelit si providerul de internet maresc capacitatea de comunicatie de patru ori fata de versiunea anterioara v1.5.

Argon Thruster © SpaceX

Satelitii v2 Mini sunt propulsati electric, la fel ca predecesorii insa inginerii SpaceX au pus la punct un nou sistem de propulsie electric bazat pe efectul Hall, folosind Argon drept combustibil (5 – 17 $/kg.).

SpaceX “inventase” sistemul de propulsie electric cu krypton (500 – 1500 $/kg.) pentru satelitii din seria v1.0 si v1.5 pentru a scadea pretul de productie, sistemele de propulsie electrica uzuale folosind xenon drept combustibil, gaz care este insa mult mai scump (3000 – 10000+ &/kg).

Fiecare satelit foloseste mai putin de 80 kg de combustibil.

Pina acum in cadrul grupului 9 au fost lansati 60 sateliti inclusiv acesti 20. Doi dintre ei au reintrat deja in atmosfera astfel ca 58 se afla inca pe orbita. Nu pentru mult timp insa…

Starlink Group 9-3

Satelitii din misiunea Starlink Group 8-9 au fost plasati pe o orbita initiala de 280 x 138 km. urmand ca al doilea etaj al lansatorului sa circularizeze orbita si sa atinga coordonatele de 296 x 286 km. inainte de a lansa satelitii. Din pacate o sucrgere de oxigen a impiedicat motorul M-Vac sa-si termine misiunea si astfel satelitii au fost plasati pe o orbita mai joasca decat cea programata. SpaceX a incercat sa salveze satelitii trimitinad semnalul de incepere a urcarii orbitei insa frana aerodinamica generata de portiunile superioare ale atmosferei este mai maer decat forta de propulsie a motoarelor electrice ale satelitilor astfel ca intraga incarcatura va reintra in amosfera distructiv.

Este prima ratare a unei misiuni in zbor pentru SpaceX de la misiunea SpX CRS-7 din 28 iunie 2015. Este totodata doar a treia ratare a unei misiuni Falcon 9 in 355 misiuni.

Misiunile Falcon 9 raman suspendate pina cand FAA va incheia invstigatia.

Pentru aceasta misiune Starlink a ales boosterul B1063-18 care a efectuat cea de-a 19-a misiune orbitala a sa.

Zborurile precedente ale boosterului B1063-18 au fost:

– Sentinel-6 Michael Freilich: noiembrie 2020

– Starlink v1.0 L28: mai 2021

– DART: noiembrie 2021

– Starlink Group 4-11: februarie 2022

– Starlink Group 4-13: mai 2022

– Starlink Group 3-1: iulie 2022

– Starlink Group 3-4: august 2022

– Starlink Group 4-31: octombrie 2022

– Starlink Group 2-5: februarie 2023

– Transporter 7: aprilie 2023

– Iridium-9 & OneWeb #19: mai 2023

– Starlink Group 5-13: iulie 2023

– Transport & Tracking Layer 0-2: septembrie 2023

– Starlink 7-4: octombrie 2023

– Starlink Group 7-7: noiembrie 2023

– Starlink Group 7-11: ianuarie 2024

– Starlink Group 7-17: martie 2024

– Starlink Group 8-7: mai 2024

Booster-ul a avut de efectuat o misiune cu revenire pe o platforma marina, lucru pe care l-a facut cu succes aterizand pe barja OCISLY (Of Course I Still Love You). Numele sau devine B1063-19.

Puteti citi mai multe despre Falcon 9, aici.

© SpaceX Starlink Group 9-3 Mission Webcast

Aceasta a fost a 132-a lansare orbitala a anului si a 70-a misiune orbitala a SpaceX din 2024.

Statistici Falcon 9

Numar
misiuni
Misiuni
reusite
Misiuni
consecutive
reusite
Misiuni
in 2024
35535170
Statistica F9 dupa misiunea Starlink Group 9-3

Recuperarea B1063-19 a fost a 327-a recuperare reusita a unui booster Falcon 9 si a 74-a recuperare reusita consecutiva pentru SpaceX.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *